Gro modelarzy i osób używających drukarek 3D często pobiera z internetu gotowe modele lub też elementy w formacie plików STL, czyli praktycznie gotowych części do wydruku. Wystarczy je jedynie wczytać do jakiegoś slicera, zapisać jako OBJ i drukować. Problem pojawia się, gdy pobrany model STL wymaga poprawek, edycji czy też jakichkolwiek innych prac. Na co dzień używam do tworzenia modeli 3D SketchUpa i w tym artykule chciałem opisać, jak sobie radzić właśnie z takim problemem.
SketchUp jako taki nie pozwala na import i wczytanie STL-a.
Opcje importu są bardzo okrojone.
SketchUp jako taki nie pozwala na import i wczytanie STL-a.
Opcje importu są bardzo okrojone.
Ale mamy coś takiego jak wtyczki i wśród nich znajdujemy odpowiednią, która daje nam możliwości importu pliku STL.
Wtyczka ta nazywa się SketchUp STL ( sketchup-stl.2.2.0.rbz ) i możemy ją pobrać ze strony : https://extensions.sketchup.com/extension/412723d4-1f7a-4a5f-b866-281a3e223337/sketch-up-stl
Strona ta wymaga jakiegoś zalogowania, można to zrobić przez konto google .
Link do folderu gdzie znajdują się pluginy, sam SketchUp i polska instrukcja do tego programu. : https://drive.google.com/drive/folders/1np-exryEMSXXhbe0XUxDWcT-oQv8SI_X?usp=sharing
Wtyczkę po pobraniu instalujemy tradycyjnie, czyli po uruchomieniu Sketchupa wchodzimy w menu Window -> Preferences -> Extensions i klikamy na klawisz Install Extension.
Plik trójkątów.
Wtyczkę po pobraniu instalujemy tradycyjnie, czyli po uruchomieniu Sketchupa wchodzimy w menu Window -> Preferences -> Extensions i klikamy na klawisz Install Extension.
Wybieramy pobrany plik i instalujemy.
Ponownie uruchamiany SketchUpa i w MENU File->Import pojawia nam się do wyboru format STL.
Teraz warto zwrócić uwagę na Opcje importu STL-a, dostępne pod klawiszem Options.
Jeśli nie zaznaczymy widniejących pól : Merge coplanar faces ( połącz współ płaszczyzny ) i Attempt to repair non-solids ( próbuj naprawić nie wypełnione płaszczyzny ) , SketUp wczyta nam model jako zbiór trójkątów, gdzie trudno nam będzie cokolwiek poprawić w miarę rozsądnym czasie.
Jeśli nie zaznaczymy widniejących pól : Merge coplanar faces ( połącz współ płaszczyzny ) i Attempt to repair non-solids ( próbuj naprawić nie wypełnione płaszczyzny ) , SketUp wczyta nam model jako zbiór trójkątów, gdzie trudno nam będzie cokolwiek poprawić w miarę rozsądnym czasie.
Plik trójkątów.
Jeśli jednak opcje te zaznaczymy, to otrzymamy model, który bez problemu możemy edytować.
Czysty plik do edycji.
Ciekawy artykuł. Warto było tutaj zajrzeć
OdpowiedzUsuńCieszę się. Pozdrawiam.
UsuńA wiesz, że spróbuję. Dzięki za opis
OdpowiedzUsuńAdaś nie próbuj tylko działaj.
OdpowiedzUsuń