wtorek, 28 lipca 2015

Crazy Gliders

Kompilacja "wygłupów" latawców tarnogórskich, pionowy start Pandą, start Easy Gliderem z bagażnika samochodu i inne. :)

poniedziałek, 27 lipca 2015

niedziela, 26 lipca 2015

Narzędzia z Lidla - waga kuchenna.

Narzędzia z Lidla - wagaCzy w markecie spożywczym typu Lidl, Biedronka można znaleźć coś ciekawego dla modelarza ?
Można. Lidl ( Biedronka też ) co jakiś czas w swej ofercie sprzedaje różnej maści narzędzia elektryczne i inne. Są to zazwyczaj wyroby firm Powerfix, Silvercast, Parkside, UHU i inne.
Sam na przestrzeni lat wiele z tych rzeczy nabyłem, nawet swego czasu założyłem stosowny temat na forum RCLUBU.
Narzędzia opatrzone trzy letnią gwarancją. Do tej pory raz z tego skorzystałem i dostałem w ramach gwarancji nowy nie naprawiany wyrób.
Narzędzia z Lidla - wagaOstatnio nabyłem jedno z bardzo przydatnych narzędzi w warsztacie każde modelarza lotniczego RC, jest to ..... waga kuchenna. Cena powalająca wprost, zapłaciłem całe 24,99 zł.
Taruje, waży dokładnością do 1 g, maksymalna waga to 5 kg, czyli na moje potrzeby w sam raz.

Waga małą, zgrabna, pomiary powtarzalne i to nie koniecznie na samym środku szalki.
Do czego można ją wykorzystać ?

No do ..... ważenia :), jako element w stanowisku do pomiarów ciągu silnika.

Warto czasami zajrzeć na www.lidl.pl i sprawdzić co dają w ofercie.
W najbliższym czasie dostępne będą szlifierki do drewna.






wtorek, 21 lipca 2015

Naprawa modelu z EPP - EasyGlider cz.3

Naprawa przodu kadłuba.
Zaczynam od rozkręcenia wszystkiego, demontażu kołpaka i wyjęcia silnika.
Widać na fotografii ogrom zniszczeń, rozklejony kadłub, oderwane łoże itd. Wpierw łoże zostało wklejone z pomocą kleju UHU Por, wlałem obficie klej pomiędzy ścianki kadłuba a łoże, następnie zostało to ściśnięte taśmą. Dodatkowo w szczelinę pękniętego od góry kadłuba wlałem CA.
Nie oszczędzałem kleju. Odczekałem aż wszystko wyschnie.

EasyGlider - Multiplex

Kadłub wymagał wzmocnienia i usztywnienia. W tym celu ponacinane zostały rowki, jeden centralnie od dołu i po dwa dodatkowo z każdego boku. W rowki te włożyłem bambusowe patyki do szaszłyków o średnicy około 3 mm, można z powodzeniem zastosować pręty szklane lub węglowe.
Zalałem rowki CA. W trakcie tej operacji poprawiłem obrys kadłuba, wyprostowałem go przy okazji.
Istnieją różne szkoły naprawy, jedna z nich to moczenie w gorącej wodzie, elapor wraca wtedy do swojego poprzedniego kształtu. Kadłub tego modelu już był tak naprawiany wcześniej i dlatego nie użyłem kolejny raz tej metody z racji faktu, iż był już mocno osłabiony a wręcz wiotki.

EasyGlider - Multiplex

Po wyschnięciu miejsca wklejania prętów zostały wyszpachlowane z pomocą żywicy 5 minutowej zmieszanej z talkiem ( nie chciało mi się iść otwierać mikrobalonu :) ). Następnie proces szlifowania papierem o gradacji od 120 do 240. 

EasyGlider - Multiplex

Cała ta operacja usztywniła i wyprostowała przód modelu. Od góry w części przedniej wykonałem usztywnienie w postaci kołnierza z laminatu. Przed sam kołnierz wkleiłem klocek sosnowy o przekroju 6x6 mm. Będzie stanowił mocowanie wkręta zatrzasku do zamykania kabinki, Następnie górę oblaminowałem jedną warstwą cienkiej tkaniny, wyszpachlowałem znów talkiem i wyszlifowałem. Tak samo postąpiłem z wklęsłościami pod kabinką , zostały zaklejone, zalaminowane i wyszpachlowane.

EasyGlider - Multiplex

Zamek zamykania owiewki został zrobione z kawałka laminatu, sama owiewka od przodu została wzmocniona kawałkiem plastiku z karty bankomatowej, później cała owiewkę na nowo pomalowałem MOTIPEM.

EasyGlider - Multiplex

Wreszcie zamocowałem silnik, kołpak, przód kadłuba przemalowałem białym MOTIPEM.

EasyGlider - Multiplex

Model oddałem właścicielowi, na wszelki wypadek nie pojawiłem się na lotnisku :)




poniedziałek, 20 lipca 2015

Naprawa modelu z EPP - EasyGlider cz.2

Gruntownej naprawie podlegają dwa elementy modelu, są to usterzenia oraz przód kadłuba.
W wyniku kraksy w usterzeniu pojawiła się wyrwa na stateczniku poziomym, oderwany został od statecznika pionowego ster, całe usterzenie zostało wyłamane z kadłuba.
Przód kadłuba uszkodzony totalnie, wyrwane łoże silnika, przód rozerwany, zgniecenie w podłużnej osi kadłuba.

Naprawę zaczynam od usterzenia.

EasyGlider - Multiplex


Oderwana końcówka statecznika poziomego została doklejona z pomocą CA. Miejsce wyszczerbienia zostało docięte w trójkąt i uzupełnione klinem z EPP. Klejenie CA.

EasyGlider - Multiplex

Po wyschnięciu kleju całość doszlifowana do wymaganego kształtu.

EasyGlider - Multiplex

Statecznik poziomy został w całości usztywniony poprzez wklejenie od spodu i góry prętów węglowych. Użyłem prętów o średnicy 1 mm. Oczywiście klej to rzadki CA.

EasyGlider - Multiplex


Po tej operacji statecznik w miejscach wzmocnień i doklejek został wyszpachlowany i wyszlifowany, użyłem żywicy 5 minutowej wymieszanej w proporcjach 1:1 z talkiem technicznym. W miejsce talku można użyć mikrobalonu.

EasyGlider - Multiplex

Uzupełniłem zawiasy, zostały one wykonane z folii. W statecznik wkleiłem je z pomocą CA, natomiast w sam ster z pomocą UHU Pora. Dlaczego taka kolejność ? Użyłem 5 zawiasów, o ile na wklejenie ich w sam statecznik mamy dużo czasu, o tyle późniejsze wklejenie po wcześniejszym wpasowaniu steru z pomocą CA mogłoby się nie udać. CA szybko schnie i bałem się, że nie zdążę z tyn klejeniem. UHU Por daje przez to większy komfort. Smarujemy zawiasy z obydwu stron i powoli wsuwamy ster pasując go dokładnie. Zostawiamy do wyschnięcia.

EasyGlider - Multiplex

Tak naprawione usterzenie dopiero teraz wklejam w kadłub. dodatkowo całość wzmocniłem i usztywniłem miejsce klejenia z pomocą dwóch prętów szklanych o średnicy 3 mm. Przy wklejaniu w kadłub zwracam uwagę na prawidłową geometrię całości.

W części następnej naprawa przodu kadłuba Easy Glidera.

czwartek, 16 lipca 2015

Multi Flight - symulator Multiplexa - aktualizacja

MultiFlight - symulator RC MultiplexaSwego czasu pisałem o symulatorze Multiplexa. 
W dniu dzisiejszym tytułem próby instalowałem go na Windzie 8.1. Po uruchomieniu program stwierdził chęć aktualizacji do najnowszej wersji i .... niespodzianka.

Pojawiły się nowe modele :

  • Heron
  • Fun Glider
  • Park Master PRO
  • Rock Star
Modele te są dostępne w wersji free. 
Symulator można pobrać pod adresem : http://www.multiplex-rc.de/service/downloads/software.html

SOLIUS kryty białym węglem

Od znajomego modelarza B.Strempela otrzymałem fotografie jego Soliusa.
Bardzo ciekawe pokrycie modelu z pomocą białej folii o strukturze białego węgla.
Efekt estetyczny bardzo fajny i przyjemny dla oka. Sama folia jak wynika z Jego opisu jest łatwa w położeniu, w miejscach mocno obłych wymaga podgrzania suszarką i lekkiego naciągnięcia.
Co budzi mój niepokój ?, to faktura folii. Wydaje mi się że może ona generować dodatkowe opory.
Poszukam czegoś podobnego. może uda się znaleźć coś o takim wyglądzie, ale gładkim pokryciu.

SOLIUS - Multiplex


SOLIUS - MultiplexSOLIUS - Multiplex




środa, 15 lipca 2015

Zryty palnik.

Postanowiłem uporządkować trochę cały ten "bajzel".
Od dzisiaj wszelkie posty w temacie obrazu, fotografii i grafiki, czyli to co nie jest bezpośrednio związane z modelarstwem wędruje pod nowy adres : http://zrytypalnik.blogspot.com/

http://zrytypalnik.blogspot.com/

Z A P R A S Z A M

poniedziałek, 13 lipca 2015

Naprawa modelu z EPP - EasyGlider cz.1

W wyniku bliskiego spotkania stopnia trzeciego EasyGlider z gracją cegły poszedł w dół.
Spotkał go na niebie określanym w naszym środowisku nieboskłonem model tej samej firmy, niejaki AcroMaster. czyli sprawa pozostała w rodzinie. Glidera pilotował Grześ, AcroMasterem pomykałem ja. Tyle co mu zmieniłem śmigło na większe. Błąd pilota, brawura, głupota, zamyślenie, fajne laski w pobliżu ?. Nic z tych rzeczy, czysta złośliwość :). Ot napatoczył się, był blisko, no to sru go. A co SE będę żałował, to był moment proszę wysokiego sądu. A tak na serio, chyba obaj myśleliśmy, że się spokojnie miniemy. Co ciekawe na AcroMasterze praktycznie nie ma śladu, a Glider został pozbawiony ogona, w wyniku tego utracił zdolność do własnej egzystencji i poszedł prosto w matkę ziemię, co też miało bardzo duży wpływ na jego RYJ, znaczy przód.
Reasumując zabrałem zwłoki do domu, czeka mnie naprawa całego tyłu, prostowanie i wzmacnianie przodu.  Z racji iż modeli tych lata co nie miara sposób naprawy przedstawię. Być może komuś się przyda.

EasyGlider - MultiplexEasyGlider - Multiplex


czwartek, 9 lipca 2015

Pomiary wychyleń lotek i sterów - kątomierze.

Kątomierz modelarski do lotek i sterów
 Prawidłowa regulacja modelu to w głównej mierze odpowiednie zachowanie symetrii konstrukcji, wyważenia i prawidłowo dobranych kątów wychyleń powierzchni serowych. Kontrolę tych wychyleń możemy przeprowadzić z pomocą odpowiednich urządzeń. Chciałem tu przedstawić sposoby pomiarów z pomocą prostych kątomierzy skonstruowanych do tego celu.
Do budowy potrzebne nam będą : karty telefoniczne
Kątomierz modelarski do lotek i sterów( bankomatowe ), soda oczyszczona spożywcza, klej CA i kawałek bowdena. Dodatkowo potrzebny nam jest dostęp do drukarki i komputera. Proponuję wykonanie trzech różnych kątomierzy do
naszych zastosowań, są to kątomierz wskazówkowy,
kątomierz stały do pomiaru kąta wychylenia i kątomierz stały,
który wskazuje nam nie kąt, a wysokość w mm.
Kątomierz modelarski do lotek i sterów
Budowę rozpoczynamy od dokładnego wymycia z pomocą acetonu lub nitro posiadanych zużytych kart bankomatowych. Oczywiście możemy jako budulec zastosować materiał zupełnie inny, np sklejkę lotniczą o grubości 1 mm. Przy pomocy drukarki drukujemy skalę dla poszczególnych kątomierzy. Wydruk najlepiej wykonać na papierze samoprzylepnym, możemy też drukować na papierze zwykłym i następnie kleić to do kart z pomocą UHU Pora. Z kart wycinamy zgodnie z zarysem i rysunkiem poszczególne elementy kątomierzy. Kątomierz wskazówkowy składa się z trzech elementów, są to podstawa, skala oraz wychylana wskazówka.

Kątomierz modelarski do lotek i sterów
Poszczególne elementy kleimy ze sobą z pomocą kleju CA. Składamy elementy pod kątem 90 stopni i wkraplamy pomiędzy nie klej. Następnie po związaniu zasypujemy szczelinę sodą oczyszczoną i zalewamy CA. Daje nam to mocny i trwały "spaw".

Wydrukowane skale poszczególnych mierników.
Kątomierz modelarski do lotek i sterówOd góry elementy kątomierza wskazówkowego, czyli sama skala i wskazówka. Poniżej z lewej strony skala miernika wysokości wychyleń. Pozwala ona na pomiar do wysokości 40 mm z dokładnością 1 mm.
Po prawej poniżej skala kątowa obejmująca zakres 90 stopni od -45 do 45 stopni. Skale po  naklejeniu na elementy kątomierzy zabezpieczamy malując je lakierem bezbarwnym w spraju. Proponuję lakier bezbarwny firmy Autofit dostępny w marketach Castorama, Praktiker lub inny podobny.

Kątomierz modelarski do lotek i sterów
Wskazówka kątomierza wychyłowego montowana jest do podstawy z pomocą ośki wykonanej z kawałków bowdena. Sama wskazówka została lekko nacięta od ośki do końca i następnie w tę szczelinę wlałem czerwony lakier. Całość wytarłem, tak by lakier pozostał tylko w samej szczelinie.

Kątomierz modelarski do lotek i sterówPomiar kąta wychylenia lotki z pomocą tego urządzenia sprowadza się położenia go na skrzydle, lotce itd w ten sposób, by ośka pokrywała się z zawiasem lotki.
Wskazówka leży na samej lotce i pod własnym ciężarem porusza się stosownie do jej wychyleń pozwalając nam na odczyt kąta wychylenia.  Punkt zerowy znajduje się w połowie skali.
Urządzeniem tym możemy dokonać pomiaru i regulacji w zakresie od - 45 do 45 stopni. Jedynie musimy dbać o to by w trakcie pomiaru urządzenie równo leżało na skrzydle czy też stateczniku. Na fotografiach pomiar wychyleń lotki w dół i w górę.
Kątomierz modelarski do lotek i sterów Stosując to urządzenie możemy zmierzyć aktualne kąty wychyleń lub też regulować wychylenia do danego kąta granicznego w obydwie strony.
Kątomierze stałe budujemy poprzez przecięcie kart na równe połowy. Połówki kart sklejamy ze sobą dbając o to, by kąt pomiędzy ściankami wynosił równe 90 stopni.
Dodatkowo wycinamy paski o grubości 5 mm, stanowić one będą ograniczniki. Ogranicznik obejmuje skalę i pozwala przesuwać się na niej. Naklejamy skalę, znów zabezpieczamy ją lakierem.
Kątomierz modelarski do lotek i sterów
Pomiar wysokości wychyleń.
Kątomierz modelarski do lotek i sterówGro producentów modeli w instrukcjach swych zaleca sposób regulacji lotek podając wartości nie w stopniach a własnie w mm. I tutaj ten kątomierz doskonale się sprawdza. Z jednej strony pozwala nam zmierzyć na jaką wysokość lotka się wychyla,
a z drugiej poprzez nasunięcie ogranicznika możemy ułatwić sobie regulację wychylenia.
Ustawiamy np ogranicznik na wysokości 12 mm i powoli z pomocą nadajnika wychylamy lotkę do wartości granicznej odpowiednio ustawiając w nadajniku punkty EPA dla dolnych i górnych wartości.
 Analogicznie jak w poprzednim mierniku możemy z pomocą tego wskaźnika ustawiać lub też kontrolować wartości wychyleń podane w stopniach. W tym przypadku ważne jest odpowiednie ułożenie wskaźnika na płacie tak by miejsce zerowe pokrywało się z zawiasem lub też puntem obrotu lotki. Zastosowanie dwóch takich wskaźników z obu stron płata przytrzymanych małym ściskiem sprężynowym znacznie ułatwia nam odczyt i regulacje.

Wzorce do pobrania : PLIK PDF

niedziela, 5 lipca 2015

Naprawa modelu z EPP - nowa kabinka Blizzarda cz.2

Proces szlifowania, szpachlowania, powtórnego szlifowania, szpachlowania za mną.
Całość została wypolerowana i pokryta farbą podkładową szarą po wcześniejszym doklejeniu języka przedniego wyciętego z kawałka laminatu. Wycięty został też w części tylnej rowek pod zamek kabiny. W końcu całość została pokryta czerwonym MOTIPEM w sprayu i lakierem akrylowym bezbarwnym samochodowym. Zamek został wklejony w kabinkę z pomocą średniego CA. W samym kadłubie wkleiłem z kawałka laminatu obsadę pod zamek po wcześniejszym spasowaniu wszystkiego.



Blizzard Multiplex nowa kabinkaBlizzard Multiplex nowa kabinka

Blizzard Multiplex nowa kabinkaBlizzard Multiplex nowa kabinka


 Uchwytów i obsady kabinki oryginalnej w kadłubie nie demontowałem, liczę na cud, ze znajdę kabinkę oryginalną.

czwartek, 2 lipca 2015

Naprawa modelu z EPP - nowa kabinka Blizzarda


Zdarzyło się, w trakcie ostrego lotu ( prawie "czysta" na godzinę :) )  w odległości około 350-400 metrów od miejsca startu odeszła owiewka kabiny. Poszła w pole w gęste żyto. Nie było sensu się tam pchać w celu jej odnalezienia. Poszukałem po necie czy da się to gdzieś skupić ?. Znalazłem w jakimś czeskim sklepie modelarskim. Biorąc pod uwagę cenę, czas oczekiwania i inne takie postanowiłem zrobić nową z innym, bardzie bezpiecznym mocowaniem, wszak mam zamiar osiągnąć prędkość "pińcset". Materiał wyjściowy to klocek styroduru, wystrugałem zgrubnie kształt, a później ostro szlifując dopasowałem kopyto do kadłuba biorąc pod uwagę kołnierz, który niejako opasa kadłub w miejscu mocowania. Kopyto powędrowało na podstawkę i zostało wylaminowane dwoma warstwami tkaniny szklanej firmy "JakaByłaPodRęką". Teraz czeka mnie proces szlifowania, szpachlowania, szlifowania, malowania i zrobienia mocowań. Jeszcze nie wiem na ten moment czy będzie to zamek sprężynowy, czy też może owiewka będzie dokręcana śrubką. 
Ale o tym w następnej części.

Blizzard Multiplex nowa kabina


Blizzard Multiplex nowa kabinaBlizzard Multiplex nowa kabina