środa, 23 kwietnia 2014

Wyważanie śmigieł, wyważarki, zapowiedź artykułu.

Wyważanie śmigieł modelarskich.Swego czasu pisałem o budowie magnetycznej wyważarki do śmigieł.
Artykuł ten jednak ograniczony był w swej treści.
Niebawem na stronie MODELMOTOR-u pojawi się troszkę więcej informacji o samych wyważarkach, metodach wyważania etc.

Fragment tekstu :
Wyważanie śmigieł modelarskich."W praktyce modelarza lotniczego RC i w prawie wszystkich klasach z wyjątkiem szybowców spotykamy się ze śmigłami jako jednym z elementów napędów modeli. Śmigła generalnie dzielimy na kilka grup, są to śmigła szybko i wolnoobrotowe, dwu i i wielo łopatkowe, stałe i składane. Śmigła do modeli spalinowych i śmigła do modeli elektrycznych. Pomijam tutaj napędy typu EDF, śmigła modeli halowych 4D o zmiennym skoku, oraz eksperymentalne śmigła jedno łopatkowe. Wszystkie te śmigła wymagają przed ich użyciem wyważenia. W przypadku śmigieł wiodących firm często śmigła wyważone są już na etapie produkcji, jednak nie zaszkodzi nawet w domowych warunkach faktu tego sprawdzić. Nie wyważone śmigło  bywa przyczyną nadmiernych wibracji konstrukcji modelu, wpływa na trwałość łożysk napędu, działanie elektroniki modelu, luzowanie się połączeń śrubowych. W przypadkach skrajnych może doprowadzić nawet do bardzo poważnych skutków, katastrofy, pokaleczenia, czy też rozbicia modelu. Tyczy to zarówno szybkoobrotowych śmigieł modeli spalinowych – ok 16-18 tyś obrotów, jak i śmigieł modeli klasy Slow-Fly, których prędkość waha się w granicach 5-6 tyś obrotów.

Różnorodność śmigieł to głównie materiał z jakiego są wykonane, kształt łopatek, przeznaczenie samego śmigła, prędkość z jaką śmigło się obraca."

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza